Oud-leerlingen

Theater Bonhoeffer geeft leerlingen van het Bonhoeffercollege de kans om zijn of haar passie in de theaterwereld te mogen uitoefenen en is een thuishaven voor velen. Na deze mooie jaren, besluiten een hoop leerlingen om van hun passie, hun werk te maken. 

Enkele oud-leerlingen van Theater Bonhoeffer vertellen hieronder over hun ervaringen bij Theater Bonhoeffer en wat ze momenteel doen.

Nina Schelvis: "Na Theater Bonhoeffer is mijn leven eigenlijk alleen maar meer uit theater gaan bestaan."

Bij Theater Bonhoeffer speelde ik mee in de voorstelling Brothers in Arts (2015). In datzelfde jaar deed ik examen waardoor Brothers in Arts mijn eerste en helaas ook meteen mijn laatste jaar was bij Theater Bonhoeffer. In de voorstelling speelde ik de rol van Eva Specht, een meisje dat gewond was geraakt bij een auto-ongeluk waarbij ze haar moeder verloor en de band met haar vader kapot was gegaan. Ze ontmoette Mathijs (de schilder) op wie ze verliefd werd. Wat Eva echter niet wist, is dat Mathijs contact had met haar vader. Het leuke aan Brothers in Arts was dat er verwijzingen in zaten naar mensen die belangrijk waren geweest voor Theater Bonhoeffer zowel op het gebied van spel, muziek of backstage. Mijn rol verwees naar Eva Marije Smit die meerdere jaren heeft gespeeld bij Theater Bonhoeffer. Ik heb ontzettend veel gehad aan Theater Bonhoeffer. De sfeer binnen de spelgroep onder leiding van Ellen Philips was ontzettend fijn waardoor iedereen zich erg op zijn gemak voelde en lekker de vloer op durfde. Ellen hielp ons om te blijven groeien, daarnaast leerden we veel van elkaar door naar elkaar te kijken, te luisteren en met respect met elkaar om te gaan. Bij Brothers in Arts kwam ik pas voor in de tweede akte, maar gedurende de hele repetitieperiode van akte 1 heb ik me geen moment verveeld. Iedereen zette zich volledig in en daardoor konden er grote stappen gemaakt worden in een relatief kleine periode. Naast dit alles was het spelen bij Theater Bonhoeffer mijn eerste theaterervaring, daarmee bedoel ik een theaterervaring waarbij het enkel ging om acteren. Dit was voor mij nieuw en daardoor vond ik alles reuze interessant en leerzaam. Iets wat je voor het eerst doet is eigenlijk altijd al een leuke herinneringen en door de leuke groep mensen werd dat gevoel alleen maar versterkt. Een aantal mensen spreek ik nog altijd regelmatig en zo af en toe zien we elkaar om weer eens even lekker bij te kletsen. Naast het toffe proces en de voorstellingen zijn vooral de mensen en hun vaardigheden mijn leukste herinnering aan Theater Bonhoeffer. Na Theater Bonhoeffer is mijn leven eigenlijk alleen maar meer uit theater gaan bestaan. Toneel, los van muziek en dans, begon ik door Theater Bonhoeffer steeds interessanter te vinden. Ik begon met een bijbaantje bij Theater Amsterdam waardoor ik merkte hoe graag ik later in een theater wil werken. Ik besloot Theaterwetenschap te gaan studeren aan de UvA en bij STA! (Studenten Toneelvereniging Amsterdam) te gaan. Het gevolg: ik ben elke dag bezig met theater. Op m'n studie leer ik ontzettend veel over de geschiedenis van theater, achterliggende (filosofische) gedachtes, maar ook praktijk. Een aantal keer per jaar maak je zelf een voorstelling waarbij licht, geluid, productie, regie en spel allemaal aan jou is. De ervaring om volledig zelf een voorstelling te maken is ontzettend tof! Bij STA! speel ik theater vooral voor m'n plezier, net zoals ik deed bij Theater Bonhoeffer. Tevens zit ik binnen de vereniging voor het tweede jaar in het productieteam van de musicalgroep. In studiejaar 2017-2018 maak ik minimaal acht voorstellingen waarbij mijn taak wisselt tussen acteren, regie, dramaturgie, productie, techniek en alles wat er verder bij theater komt kijken. Soms is het een combinatie van de verschillende onderdelen van theater soms ligt de focus op één onderdeel. Al met al kan gezegd worden dat Theater Bonhoeffer een belangrijk startpunt is geweest voor hetgeen wat ik nu doe.

Remi Walsari begint, na regie-assistentie, met zijn eigen theaterorganisatie RAUW.

Ik heb geholpen bij de voorstellingen Moordmeiden en Circus Bonz. Ik was toen al een tijd weg bij het Bonhoeffercollege en had de opleiding ITS DNA (Internationale Theateropleiding van De Nieuw Amsterdam) net achter de rug. Via via kwam ik kijken bij een voorstelling van Theater Bonhoeffer en kwam de twee producties daarna erbij als regie-assistent. Tijdens de regie-assistentie bij Theater Bonhoeffer werkte ik als acteur en speelde ik in verschillende theater en video producties. Ik ben daarna bij de Theater Bonhoeffer producties gestopt, omdat ik een vast contract kreeg als speler bij Theatergroep DOX in Utrecht. Hier kwam ik er achter dat ik zelf veel theater ideeën had die ik graag wilde uitvoeren, maar als acteur daar geen ruimte voor kreeg. Ook vond ik het werken en lesgeven aan jongeren erg leuk en besloot daarom weer te gaan studeren. Ik ben de opleiding Docent Theater gaan studeren aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem. Hier leerde ik theatermaken, regisseren en lesgeven. Inmiddels ben ik hier afgestudeerd en werk ik bij 3 grote theaterschappen: Maas Theater & Dans In Rotterdam, Theatergroep DeGasten en Poldertheater beide in Amsterdam. Daarnaast heb ik nu sinds 3 jaar een eigen theaterorganisatie: RAUW. hiermee hebben we nu 7 projecten gedaan in Curaçao en Nederland en zijn we nu bezig met projecten voor op Bonaire, Bali en Nederland. Theater Bonhoeffer was de eerste keer dat ik in aanraking ben gekomen met regisseren en het werken met jongeren en ben ik er achter gekomen dat ik dat heel erg leuk vind. Dit heeft erg geholpen om de keuzen te maken om deze richting op te gaan. Ik heb heel veel leuke herinneringen aan de voorstelling Circus Bonz. Dit omdat dit een hele grote productie was met een hele circus tent op de parkeerplaats waar we in mochten spelen, er een hele grote band was, een hele grote acteurs groep, toffe circus-acts tussendoor en het een leuk verhaal was. Dit alles zorgde ervoor dat alle voorstellingen en voorbereidingen allemaal grote avonturen waren.

Mariëlle Galliart is na Theater Bonhoeffer bij Het Klokhuis gaan werken.

Ik heb meegedaan aan Phileine zegt Alles en aan Moordmeiden. In Phileine speelde ik de rol van Joanne en in Moordmeiden de rol van Laura. Daarnaast zong ik bij Moordmeiden ook in de band. Na Theater Bonhoeffer ben ik Kunsten, Cultuur en Media gaan studeren in Groningen. Nu ben ik freelance producer. Productiebedrijven en omroepen kunnen mij inhuren voor het produceren van films en televisieprogramma's. Als producer zorg ik ervoor dat alles wat de regisseur en het creatieve team wil, ook daadwerkelijk geregeld wordt. Van locaties tot figuranten tot planning. Programma's waar ik voor werk zijn onder andere Het Klokhuis (NTR) en de online webserie 'De Slet van 6VWO' (AVROTROS) Bij Theater Bonhoeffer heb ik ervaren hoe leuk het is om samen met een groep een productie te maken van begin tot eind. Iedereen was altijd enthousiast en de repetities waren een feestje! Wat ik vooral leuk vond is dat je ook je docenten op een hele andere manier leert kennen. En de eindfeestjes bij Luut Griffioen destijds waren ook heel gezellig!

Koen Flierman heeft stage gelopen bij Nationale Opera & Ballet

Ik heb meegedaan als acteur aan Moordmeiden (2011) als Jean-Pièrre de modeontwerper, Circus BonZ (2012) als pisteknecht Koen, Rock the Boat (2013) als radio DJ Joost the Player, Follow me (2014) als fanatieke leerling Patrick Breukers en in Brothers in Arts (2015) als kunstschilder Mathijs de Heer. Verder maakte ik vanaf Circus Bonz trailers voor de voorstellingen waarin ik meespeelde en filmmateriaal voor tijdens de voorstellingen. Toen ik klaar was met de HAVO ben ik in mijn vrije tijd mee blijven helpen met het licht tijdens de voorstellingen samen met mede oud-leerling Jan van Zelst. Dat doe ik nog steeds met veel plezier. Verder heb ik een eigen theatergroep met drie andere jongens en speel af en toe mee met een theatergroep met verstandelijk beperkten. Ik studeer nu Werktuigbouwkunde in Alkmaar, waarvoor ik stage heb gelopen bij de speciale effecten afdeling van Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Hier heb ik mijn studie en grote liefde kunnen combineren. Theater Bonhoeffer heeft me een speeltuin geboden waarin ik als acteur, filmer en techneut mocht (en mag) rondrennen. Je kan over alle aspecten van theater wat leren zonder er gelijk een vervolgstudie in te doen. En als je er wel mee door wilt heb je meteen al een kleine portfolio, goede referentie en stageplek; win-win! Verder heb ik me altijd veilig en op mijn plaats gevoeld op school, de theatergroep heeft hier aan bijgedragen. Het samenwerken met oudere leerlingen verbreed je netwerk binnen school. Verder leer je leraren beter kennen wat bijdraagt aan een (nog) leuke(re) schooltijd. Ik had mijn Theater-Bonhoeffertijd voor geen goud willen missen. Het heeft me verrijkt met ervaring, kennis en mooie herinneringen die ik altijd bij me zal dragen.

Eva Smit speelt in diverse toneelvoorstellingen

Ik heb meegedaan aan de voorstellingen: Phileine zegt alles, Moordmeiden, Circus BonZ, en Rock the Boat. Mijn rol in Circus BonZ vond ik de mooiste om te spelen. Ik speelde Sira, de lieve en oprechte koorddanseres. Mijn rol in Rock the Boat was de meest uitdagende: een sexy secretaresse die meer interesse had in de mannelijke dj’s dan in haar werk! Na de middelbare school ben ik altijd blijven acteren. Bij verschillende toneelgroepen heb ik hele mooie rollen mogen spelen. Momenteel speel in voornamelijk bij toneelgroep Rhetorica, in Zaandam. Naast dat theater Bonhoeffer me een geweldige hobby en hele leuke ervaringen heeft opgeleverd, heb ik er ook veel geleerd. Samenwerken, zelfvertrouwen, inleven in een ander... Ik ben ervan overtuigd toneelspelen voor een geweldige persoonlijke groei kan zorgen!

Tim Sabel speelt als musicus in een moderne opera

Ik heb meegedaan aan de allereerste productie: The Commitments. Dit was ook tevens mijn laatste op het Bonhoeffer, omdat ik toen al in mijn eindexamenjaar zat. Ik had een soort dubbelrol; ik speelde Derek (geloof ik), de basgitarist, in het verhaal, maar speelde piano in de band. Ik heb mijn Bachelor- en Masteropleiding afgerond aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sindsdien geef ik concerten; solo, met mijn ensemble Kluster5, met mijn neef (ook pianist) en soms in losse projecten. Zo heb ik meegespeeld in een moderne opera over Theo van Gogh, had ik een theater tour met het Noord Nederlands Toneel en heb ik een concert met mijn ensemble gegeven waarin wij (de musici) werden gechoreografeerd. Daarnaast maak ik samen met een zangeres muziektheater voorstellingen voor basisscholen met klassieke musici van het conservatorium. Bij Theater Bonhoeffer stond ik voor de eerste keer op het podium waarbij ik (ook) moest acteren. Ik kwam er toen achter dat ik dat toch ook wel heel leuk vind en heb er veel van geleerd; duidelijk spreken, acteren, expressie in je gezicht tonen... Het was een geweldige belevenis om onderdeel te zijn van zo'n grote groep mensen die allemaal toewerken naar één doel.

Marit Hooijschuur is professioneel actrice en speelt in bekende shows

Marit Hooijschuur (1993) werd geboren in het Zaanse dorp Krommenie. Marit speelde bij Theater Bonhoeffer mee in Phileine en in Moordwijven. Ze volgde na haar examen op het Bonhoeffercollege de één-jarige vooropleiding ITS DNA te Amsterdam en studeerde juli 2016 af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie. Als actrice in opleiding speelde ze bij Toneelgroep Suburbia en in de afstudeervoorstelling Fort Europa in de regie van Michiel de Regt. Na haar studie speelde ze onder andere in De Vreemden van NTGent geregisseerd door Johan Simons. Verder was Marit op televisie te zien met kleine rollen in Klokhuis en Welkom in de Jaren '60. In 2017 heeft Marit bij Noord Nederlands Toneel gespeeld in Theaternacht en in Penthesilea In een interview zegt Marit: Ik ben blij dat ik heb doorgezet, want het is een erg onzeker vak. Er is weinig plek en er zijn veel acteurs. Mijn favoriete discipline is theatermaken. Het wroeten en onderzoeken tijdens het repetitieproces en dat mag wel uren duren. Jezelf, medespelers en het publiek onderdompelen in de tekst, de locatie, de situatie en de muziek. Dat vind ik pure magie. Vaak moet je eerst auditie doen, dit vind ik altijd heel spannend! Wat ik wel heerlijk vind is de adrenaline die na afloop door mijn lijf stroomt, want dat is een bijzonder gevoel. Ik heb geen droomrol of droombaan in gedachten, maar ik weet dat ik het liefst de rest van mijn leven in het theater blijf werken. Daar heb ik nooit twijfels over. Veel wegen leiden naar Rome, dus blijf zoeken naar mogelijkheden. Het gaat niet vanzelf, dus probeer heel dapper te zijn en geduldig. Je moet hard werken en jezelf op waarde kunnen én durven te schatten.

Marcel Kranendonk is professioneel theatervormgever

Ik ben begonnen als acteur in “The Commitments”. Daarna ben ik regie-assistent van Ellen geweest bij de voorstellingen “Phileine zegt alles” en “Moordmeiden”. Aan “Moordmeiden” heb ik ook één scène meegeschreven. Na mijn eindexamen heb ik een vooropleiding gedaan aan de Gerrit Rietveld Academie Amsterdam. Daar kwamen mijn theater roots steeds weer boven borrelen. Ik deed toelatingsexamen voor de opleiding Theatre Design, ook wel Theatervormgeving genoemd, aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Daar leerde ik decor- en kostuumontwerp maar ook over licht- en geluidsontwerp in het theater. In 2016 slaagde ik en nu ontwerp ik decors voor opera, kleinkunstenaars en musicals. Theater Bonhoeffer heeft in 2009 mijn passie voor theater weer aangewakkerd. Het is heel bijzonder hoe Ellen en Klaas met passie en “commitment” Theater Bonhoeffer hebben opgezet en iedereen die zij erover vertellen enthousiasmeren voor hun dromen. Dat enthousiasme en de goede, gezellige groepsdynamiek zijn de reden dat ik geen alleenstaande kunstenaar ben geworden maar in het theater werk, waar je met elkaar je passie een platform geeft.

Imme Scheffer als theaterdocente

Circus Bonz : act in de doeken, charmante assistente van de eenwielers Rock the Boat : Petra, tienermeisje op kamertje Follow Me: Daphne, leerling Brothers in Arts : Silvi Rombout, te herkennen aan de roze haren, en ze rende heel het toneel over. A coded mind : Ruth Briggs, iemand uit het codeerteam Ik ben na Theater Bonhoeffer begonnen op ArtEZ in Arnhem aan de opleiding Docent Theater, waar ik word opgeleid als theater docent/ theater maker, ik zit nu in mijn tweede jaar. Zonder Theater Bonhoeffer denk ik dat ik nooit voor de opleiding gekozen had die ik nu doe. Ik heb mij tijdens de tijd die ik hier heb doorgebracht heel erg ontwikkeld op het gebied van theater. Ik ben beter gaan acteren, ik heb de in’s en out’s van de theater wereld geleerd. Ik heb geleerd hoe ik mijzelf kan zijn en om dat te doen wat ik echt leuk vind, theatermaken. Ik ga de tijd die ik bij theater Bonhoeffer gehad heb ook nooit vergeten, de mensen die ik heb leren kennen zal ik altijd blijven onthouden en vooral de herinneringen die wij samen gemaakt hebben. Toen ik als brugklasser mee mocht doen aan Circus Bonz, wist ik al dat ik ook bij “die leuke groep mensen” wilde horen. Ik was bij een aantal repetities geweest en tijdens de voorstellingen zag ik hoe iedereen helemaal zichzelf was en volop aan het genieten was van die hele week. Dit wilde ik ook, dus ging ik auditie doen. Ik kan al mijn audities nog goed herinneren, de eerste auditie die ik deed was voor Rock the Boat, ik was super zenuwachtig, maar ik wilde er alles aan doen om door de auditie te komen. Ik wilde niets liever dan bij de theatergroep komen en dat kreeg de jury ook te horen. Ik was door, en ben nooit meer weggegaan. Wat ik nooit zal vergeten zijn die kleine momenten op de donderdag middag. Met zijn alle voor het eerst in kostuum, gekke scenes maken, op studiedagen of op zondagen de hele school voor onszelf hebben, scenes maken tijdens de nummers die wij in het begin (en soms ook nog op het einde) verschrikkelijk vonden, maar het deden omdat Ellen het mooi vond. Een van die scenes was bijvoorbeeld op het nummer “What makes a good man” tijdens de voorstelling A Coded Mind. We moesten een machine zijn en allemaal rondjes draaien, die scene is volgens mij elke week veranderd, met stoelen, zonder stoelen, links om draaien, of toch allemaal anders. Wij als spelers wisten het soms niet meer en Ellen denk ik ook niet 🙂, zulke dingen waren soms frustrerend maar ook heel leuk, omdat we er toch altijd samen uit kwamen. Uiteindelijk werd het echt een toffe scene en wisten we allemaal precies wat we moesten doen. De voorstellingen die we maakten waren van ons, die hadden wij gemaakt en daar waren we super trots op. Ik kom zo nu en dan nog even langs op het Bonhoeffer College, en dan ga ik altijd even naar kop A, waar ik vervolgens dan de hele middag blijf hangen, om te zien wat er allemaal gemaakt wordt en om even terug te zijn bij de mensen die mij zoveel geleerd hebben.

Maaike Raat speelt in meerdere bands en studeert in de productie van de theaterwereld

Ik heb 5 jaar met Theater Bonhoeffer meegedaan. Toen ik in de brugklas zat en dat jaar de voorstelling ‘Moordmeiden’ zag, wist ik meteen dat ik het jaar erna mee wilde doen. Ik heb datzelfde jaar auditie gedaan om in de band te mogen pianospelen. Dit is mij de eerste twee jaar niet gelukt. Toen ben ik achter de schermen de toenmalige productieleider Kees Groot gaan helpen. Dit heb ik twee jaar, bij de producties Circus Bonz en Rock The Boat gedaan. Ik ben er toen achter gekomen dat ik het hele productieproces van een theatervoorstelling ontzettend interessant vind. In de drie jaar hierna was ik de pianiste van de band. Dit was bij Follow Me, Brothers In Arts en A Coded Mind. In het laatste jaar heb ik ook nog gespeeld in de eerste productie van Kerst Op Het Plein. Na Theater Bonhoeffer ben ik begonnen aan een universitaire studie. Na een half jaar ben ik hiermee gestopt omdat ik me ongelukkig voelde op de studie. Al die tijd heb ik de fascinatie voor de theaterwereld gehouden. Ik had echter nooit verwacht dat ik nog zoiets groots zou doen als bij Theater Bonhoeffer. Doordat ik was gestopt met mijn studie, kreeg ik veel tijd om na te denken wat mij passie echt was en wat ik daarmee wilde doen. In dat half jaar heb ik bij verschillende muziek-/theaterverenigingen pianogespeeld en opgetreden. Bovendien heb ik stage gelopen op de afdeling productie bij theaterfestival De Karavaan en Over het IJ uit Amsterdam. Door al deze nieuwe ervaringen heb ik besloten om een studie te doen in de richting van productie. Daarom doe ik sinds september 2017 de opleiding Media en Entertainment Management in Haarlem. Bovendien werk ik naast mijn studie in de Stadsschouwburg en Philharmonie van Haarlem. Ik ben ook nog steeds actief aan het pianospelen verschillende bands. Theater Bonhoeffer heeft mij een dosis ervaringen gegeven waar ik de rest van mijn leven wat aan zal hebben. Het is ontzettend belangrijk geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Het is de eerste stap geweest in de loopbaan van de carrière die ik nu aan het maken ben. Er zijn veel te veel leuke herinneringen om op te noemen uit die afgelopen vijf jaar. Wat me het meeste bijblijft is dat de sfeer die je creëert met de groep waarmee je theater maakt, zo ontzettend speciaal is. De sociale grenzen met de leerlingen, leraren, ouders die meedoen verdwijnen en je wordt één hechte groep. Dat groepsgevoel valt niet te omschrijven. Daarvoor moet je hebben meegedaan.

Floor van Woensel danste in vier Theater Bonhoeffer producties.

Ik heb vier jaar lang met veel plezier meegedaan aan de volgende producties: Rock the Boat, Circus BonZ, Follow Me en Brothers in Arts. Bij deze voorstellingen heb ik zelf gedanst of dans gemaakt. Na Theater Bonhoeffer ben ik verhuist naar Arnhem om daar verder te studeren aan de dansacademie van ArtEZ. Ik heb veel leuke herinneringen aan Theater Bonhoeffer. Het moment dat het decor opgebouwd werd bijvoorbeeld. Zo tof hoe er binnen de school, of soms er buiten (Circus BonZ) opeens een andere wereld gemaakt kan worden. Of de zondagen met repetities waar alles (theater, zang, dans) bij elkaar kwam en alles opeens een plek kreeg. Het aller grappigste was tijdens Circus BonZ. Bij een dans hadden we Adidas vestjes aan en een wit shirt eronder. We kregen blacklight en de bedoeling was dat de Adidas vestjes licht gaven. eindstand: alleen mijn vest gaf licht. super ongemakkelijk om dat nu terug te zien. Al met al heb ik veel geleerd en veel plezier beleefd bij Theater Bonhoeffer!

Scroll Up