2017 – Wir sind Berliner

2017 – Wir sind Berliner

Bonhoeffer graaft

Het verhaal

Theater Bonhoeffer heeft in april 2017 een theaterproductie gespeeld over het waargebeurde verhaal ‘Der Tunnel’.

Berlijn 1961. De stad is sinds het einde van WOII bezet door de Sovjet-Unie, de VS, Groot-Brittannië en Frankrijk. Hoewel het vrij verkeer van personen en goederen tussen de verschillende sectoren mogelijk is, wordt iedereen bij de grenzen gecontroleerd. Dan, van de ene op de andere dag, begint de Oost-Duitse regering met het bouwen van een fysieke grens. Het prikkeldraad en de wegversperringen maken al snel plaats voor betonblokken en leden van de VoPo (Volkspolizei). Die hebben de opdracht om vluchtelingen direct neer te schieten. Families zijn opeens gescheiden, vrienden raken elkaar kwijt, mensen kunnen niet meer naar hun werk. De opdeling van Berlijn in een westers en communistisch oostelijk deel is een feit. Vanaf dat moment wordt het vrijwel onmogelijk om van het ene deel van de stad naar het andere te reizen.

Wir sind Berliner gaat over een aantal vrienden die het wel gelukt is om naar het westen te vluchten. Zij hebben een missie: zo snel mogelijk hun familie en vrienden helpen Oost-Berlijn en het beklemmende regime te ontvluchten. Ze besluiten een tunnel onder de muur te graven. Wir sind Berliner is het verslag van dit waargebeurde verhaal over de drang naar vrijheid en de offers die dit vraagt. Vriendschappen worden gesmeed, andere komen door de enorme spanningen onder druk te staan. Een verhaal op leven en dood over volhouden, tegenslagen, verraad, liefde en succes.

Theater Bonhoeffer presenteerde voor de negende keer op rij een muzikale voorstelling geproduceerd door leerlingen, medewerkers en ouders. Wir sind Berliner was te zien op 11, 12, 13 en 14 april 2017.

De voorstellingen gemist?

Hier zie je de registratie van Wir sind Berliner. Veel kijkplezier!

Beluister de muziek uit Wir sind Berliner

Gespeeld door de band van Wir sind Berliner!

Wie deden er mee?

Harry Melchior ~ Martijn de Visser
Fritzi Scholz ~ Tisha Boutmy
Matthis Hiller ~ Micha Swen
Franzesca von Klausnitz ~ Merrit Lammers
Vittorio (Vic) Castanza ~ Willem van Amsterdam
Hedwig Heinzelmann ~ Ella van Gils
Elza Heinzelmann ~ Ines Trujillo

​Lotte Melchior ~ Natasja Westra
Theo Lohmann ~ Steven de Rave
Gabi Melchior ~ Rosalie Zijlstra
Carola Langensiep ~ Iris Vervoort

Oberst Krüger ~ Hanke Pijlman
Soldaten stasi ~ Jules Kruijver, Peter-Paul Rauwerda en Coene Wouters

​Jody (reggisseuse film ploeg) ~ Luna van Wonderen
Bob (cameraman film ploeg) ~ Tjerk Kuhlman
Alexander Well (producent) ~ Theo Wesker

​Nicolette Krebitz ~ Tara Zonneveldt
Bruno Ganz ~ Ids Nijmeijers
Olivier Hirschbiegel ~ Tom Schipper

​Marianne von Klausnitz ~ Marijke Lute
Frau Meckel (eigenarese fabriek) ~ Gerda Gons
Mensensmokkelaar ~ Piet van der Steen
Barvrouw ~ Yvonne Vos
Nieuwslezer ~ Iwan de Wit

Figuranten ~ Roos Drost, Charlie Seignette, Malika Wassenaar, Mieke Bakker, Barbara van Noord, Kim Boonstra en Sterre Boot

Kernband
Drums ~Yannick Wishaupt
slaggitaar ~ Eline Mensink
Elektrische gitaar ~ David Mooij
basgitaar ~ David Kolder
piano ~ Meike Mooij

Blazerssectie 
Bugel ~ Marit de Vries
Bugel/trompet ~ Nina Lute
Tenor sax ~ Hannah van Weers
Dwarsfluit ~ Roos Vixseboxse
Saxofoon ~ Marjolein Beemster
Saxofoon ~ Pim Schiphorst
Euphonium ~ Joyce Levering

Zang
Dana Half
Femke Ooijevaar
Molly Mascini
Anna Nijmeijers
EllaMae Duin
Gitta Beentjes
Loes Spiegeler
Rosalie Knaap
Wendy Winter
Lonneke Wevers
Mieke Kenter

Het Artistiek Team:
Regie: Ellen Philips
Regie-assistenten: Rowan Ruurda en Tom Schipper
Muzikale leiding en arrangementen: Klaas Sabel
Scenario: Marijke Lute
Productieleider: Kris Aardenburg

Decorteam:
Marcel Aardenburg
Daniel Swart
Erwin van Crasbeek
Jan Nell
Loran Aelbers
Lotte Holterman
Patrick de Groot
Peter-Paul Rauwerda
Tom Schipper

Techniekcrew:
Geluidstechniek: Kris Aardenburg en Mats Kuhlman
Lichttechniek: Jan van Zelst en Koen Flierman
Projectietechniek: Erwin van Crasbeek

Backstage crew:
olv. Julia van der Ley
Teun Fraase Storm
Rurino Doi

Vocal coaching: Mieke Kenter

Ontwerp drukwerk: Sandra Mous

Ontwerp logo Theater Bonhoeffer: Peter-Paul Rauwerda

Trailer en projectiebeelden: Daan Tamboer, Dave van Dansik en Lars Baltus

Frontstage leiding: Annique Welp

Fotografie:
Valery Hummeling
Mariëlle Kuin
Amber Kremers
Albert Schouten
Sandra Mous

Catering:
Gerda Gons
Cora Noort
Petra Aardenburg
Jolanda van Amsterdam
Anouk van Amsterdam

Kleding en naaiklusjes: Jacqueline Sewuster

Grime:
Yvonne Vos
Hilde Kempers
Sara Nijhuis
Pam Kingma
Jette Rood
Mariëlle Kuin
Natasja Westra

Gefilmd door: Filmploeg Bonhoeffercollege olv. Otto van Stirum
Montage film: Demi Scheerman en Kris Aardenburg. Olv. Dave van Dansik

Marijke Lute
Ellen Philips
Klaas Sabel
Rosalie Knaap
Larissa Kroone
Charlie Jansen
Arthur Wiggers
Susan van Amsterdam
Ella van Gils
Myrna Min
Demi Scheerman
Willem van Amsterdam
Anouk van Amsterdam
Sara Verveer
Peter-Paul Rauwerda
Mariëlle Kuin

m.m.v. Tom Schipper en Kris Aardenburg

Foto's en video's

In de media!

De krantenartikelen over Wir sind Berliner:

Bonhoeffer – Bijzonder bij Rodi: http://www.rodi.nl/widgets/1846-bedrijf-in-beeld/nieuws/1395351-bonhoeffer-bijzonder

Een interview

Willem van Amsterdam, Martijn de Visser en Kris Aardenburg werden geïnterviewd door Marijke Lute over de theaterproductie Wir sind Berliner.

Wir Sind Berliner

We doen alsof, terwijl we doen alsof we niet alsof doen

Voor de negende keer op rij is er op het Bonhoeffercollege totaaltheater te zien waarbij muziek het spel afwisselt en ondersteunt. ‘Wir Sind Berliner’ heet de voorstelling die gaat over de jaren zestig toen West- en Oost-Berlijn gescheiden waren door een muur en mensen de dictatuur van de Stasi wilden ontvluchten. Een actueel thema gezien de vluchtelingenstromen van tegenwoordig en de muren om die tegen te houden. Leerlingen Kris Aardenburg, Willem van Amsterdam en Martijn de Visser hebben een belangrijk aandeel in de voorstelling.

Wat wordt de grootste uitdaging dit jaar?
WVA: Die is elk jaar dezelfde: hoe komen we het podium op en waar kunnen we er weer af. Hoeveel ruimte neemt de band in en waar kunnen we spelen zodat al het publiek ons kan zien.
KA: Pas 2 dagen voor de generale worden de steigers neergezet waarop gespeeld gaat worden. Die moeten voor alles veilig zijn, maar bepalen tegelijkertijd het decor.
MDV: En dan is er dit jaar de tunnel waar wij in en uit moeten kunnen kruipen. Dit moet de suggestie wekken dat we een doorgang aan het graven zijn van West- naar Oost- Berlijn. Wij doen dus alsof terwijl we doen alsof we niet alsof doen. Het is een waargebeurd verhaal over de jaren zestig toen Oost-Duitsland in een dictatuur leefde.
WvA: Een groep vrienden probeerde familie en bekenden te laten vluchten via deze doorgang van ongeveer 145 meter. Loran Aalbers (docent O&O) is druk bezig met de ingang te maken van deze ‘tunnel’.

Wat wisten jullie zelf eigenlijk van deze tijd af?
WVA: Ja, het was natuurlijk ver voor onze tijd en zelfs onze ouders hebben het begin niet bewust meegemaakt. Maar ik was een paar jaar geleden in Berlijn en toen heb ik er veel van meegekregen.
KA: Nu weet ik er alles van, maar daarvoor niet hoor. MDV: Ik weet wel dat ik het niet gedurfd had om een vluchtpoging te wagen. Veel te gevaarlijk. De straffen die je kreeg, waren verschrikkelijk. Iedereen die in handen van de Stasi viel, was verloren. Ze maakten gehakt van je. Hoe is de muur tussen Oost- en West-Berlijn op het podium te zien?
MDV: Ons spel moet de toeschouwer duidelijk maken waar we ons bevinden. Die zal af en toe in verwarring zijn maar dat schijnt nu ook zo te zijn als je in Berlijn bent.
WVA: In Berlijn kun je het merken aan het ampfelmannetje bijvoorbeeld. Die ziet er het voormalige Oost-Berlijn anders uit dan de westerse voetgangerslichten.
KA: We gebruiken ook blokken die de muur symboliseren maar in de verschillende scènes hebben die ook een andere functie.

Welke rol spelen jullie?
KA: Ik ben de productieleider en zorg dat alle afspraken gemaakt en nagekomen worden. Ik was ook bij de besprekingen van het script en de decorbouw. Ik regel de kaartverkoop en het geluid, maar ik speel dus geen rol. Ik ben helemaal in mijn element als ik dingen kan organiseren.
WVA: Ik ben de Amerikaan van Italiaanse afkomst die zijn Berlijnse vrienden wil helpen met het graven van de tunnel. Omdat ik een Amerikaans paspoort heb, kan ik me vrij bewegen tussen Oost en West. Totdat er verraad in het spel is en ik opgepakt word door de Stasi.

MDV: Ik heb de rol van Harry Melchior gekregen en ben bijna iedere scène op het podium. Ik ben nationaal zwemkampioen en heb twee zusjes in het oosten die ik wil redden. Ik ben enorm op mijn hoede omdat ik al eerder ben opgepakt en gemarteld door de Stasi.
WVA: Ik had wel graag zo’n enge Stasi-agent willen spelen. Dat doet Hanke Pijlman steengoed!

Wat kunnen de toeschouwers verwachten van de muziek?
KA: heel divers! Niet alleen maar uit de jaren ’60.
MDV: Kensington bijvoorbeeld!
KA: Op een nummer van Chubby Checker gaan we allemaal dansen, soort twist. Beetje gek maar dat deden ze toen kennelijk.
WVA: een ‘choreootje’ van regisseur Ellen Philips. Meestal heb ik daar niet zoveel mee, ik ben niet zo van het dansen. Maar dit is wel functioneel.

Ligt de druk erg hoog na de lovende kritieken van vorig jaar?
WVA: die ligt elk jaar hoog. En juist die druk zorgt ervoor dat we allemaal heel alert zijn. Daarbij komt ook dat de mensen die komen kijken heus wel weten dat ze naar de inspanningen van scholieren kijken en niet naar professionals die elke week op de planken staan.
KA: Maar het is wel heel goed. Dirigent Klaas Sabel zegt altijd dat we boven onszelf uitstijgen tijdens de voorstellingen. Dat is ook zo!
MDV: Ellen is een top regisseur. Ze legt precies uit hoe ze het wil zien. Ze heeft mij en Tisha (Fritzi in de voorstelling) minutieus uitgelegd hoe we de zoenscène moeten doen. Die duurt best lang trouwens en moet er echt uitzien. Dus we oefenen veel. Niet erg hoor!

Zijn er verder nog belangrijke dingen die de toeschouwers moeten weten?
WVA: Mensen moeten kussentjes meenemen want de tribune is van hout dus behoorlijk hard.
MDV: Op vrijdagavond komt Michael Ogertschnig die destijds een vluchtpoging ondernomen heeft. Hij kwam terecht in de stasigevangenis. Na afloop kunnen mensen hem vragen stellen.
KA: De voorstellingen in de aula van onze school zijn op 11, 12, 13 en 14 april beginnen om 19.30 uur. Meer informatie op theaterbonhoeffer.nl

Scroll Up