Een groot succes!

Theater Bonhoeffer overtreft zichzelf wéér met Wir sind Berliner. Vier uitverkochte avonden, ruim 1200 man publiek en enorm veel geweldige reacties.

Hanneke Klinkert, oud-docent Bonhoeffercollege, heeft een recensie geschreven. Deze recensie staat o.a. in de Uitgeester en de Castricummer. Hieronder de recensie.


THEATER BONHOEFFER SCHITTERT IN HISTORISCH EN ACTUEEL STUK: ‘WIR SIND BERLINER’

thumbnail_ondervraging Carola Langensiep.jpgTheater Bonhoeffer speelde de afgelopen week met overgave Wir sind Berliner, een door de leerlingen zelf geschreven toneelstuk, o.l.v. docente Nederlands Marijke Lute. Centraal stond de Berlijnse muur die vanaf 1961 gebouwd werd en tot 1989 Oost- en West-Berlijn van elkaar scheidde, inclusief daar wonende familieleden, vrienden en geliefden. Die muur werd onderdeel van het ‘IJzeren Gordijn’ tussen communistisch Oost- en kapitalistisch West-Europa. Volkomen terecht heeft de Theatergroep van het Bonhoeffercollege dat de naam draagt van een Duitse verzetsstrijder, dit historische onderwerp gekozen, dat nu weer actueel is: opnieuw worden muren gebouwd om bevolkingsgroepen van elkaar te scheiden.

In een dynamische voorstelling werd het waargebeurde verhaal gespeeld van een vluchtpoging van een groep mensen uit Oost-Berlijn door een tunnel gegraven vanuit het westen naar het oosten. Als toeschouwer waande je je een bewoner van West-Berlijn die uitzicht had op de muur met daarvoor een gebouw van twee etages waar de tunnel gegraven werd. Het projecteren van historisch filmmateriaal op de wand van het gebouw gaf de voorstelling een schrikbarend authentieke uitstraling. Bovendien was het spel van leerlingen en docenten zo levensecht dat sommige toeschouwers de tranen in de ogen schoten. Zeker toen een juist bevallen vrouw onder druk werd gezet door de grimmige, in strak uniform gestoken Stasi. Ze werd gedwongen haar vrienden (onder wie de vader van haar kind) in West-Berlijn te verraden door te zeggen waar, hoe en wanneer een vluchtpoging zou plaatsvinden. Anders zou haar kind afgenomen zou worden. Radeloos riep ze uit tegen een vriendin: “Wat had jij gedaan?”, een vraag die in je hoofd blijft hangen wanneer het gaat om keuzes van levensbelang, temeer omdat je als toeschouwer geconfronteerd wordt met de wanhoop van de mensen aan de andere kant van de muur. Ook het feit dat vrienden elkaar niet meer vertrouwden uit angst verraden te worden, kwam hard aan. Het toneelspel werd krachtig ondersteund door de muzikanten links van het podium: een markante band met slagwerker, gitaristen en blazers, die op de juiste momenten opzwepende of indringende muziek ten gehore bracht en een groep overtuigende zangeressen begeleidden o.a. Over de muur van Berlijn van Klein Orkest. Kortom weer een unieke theaterproductie waaraan ruim honderd mensen meewerkten onder de professionele leiding van docente Ellen Philips (regie toneel), docent Klaas Sabel (dirigent) en leerling Kris Aardenburg (techniek).

Hanneke Klinkert, oud-docent Nederlands